We bekijken enkele belangrijke functies van Healthcare CRM: Een CRM-software voor de gezondheidszorg.
Bedrijven van alle soorten kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. Dit geldt ook voor bedrijven die geen deel uitmaken van de industrie of de dienstensector. Ook zorginstellingen kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. Branchespecifieke factoren die kenmerkend zijn voor deze sector spelen echter een rol. Daarom willen we de rol van CRM-software in de zorg onder de loep nemen en laten zien hoe zo’n systeem verschilt van een generiek CRM-systeem.
Generieke CRM-systemen: Marketing Automation & Co.
Kortom, een CRM-systeem kan functies hebben op de volgende gebieden: marketing, klantenservice, verkoop, contactbeheer, workflowbeheer, callcenter en projectbeheer. Op het gebied van marketing speelt marketing automation met CRM bijvoorbeeld vaak een belangrijke rol. In onze snel veranderende tijden stelt het bedrijven in staat om zoveel mogelijk geïnteresseerden te bereiken met de meest gepersonaliseerde content mogelijk. In sales gaat het bijvoorbeeld om uitgebreid leadmanagement met lead scoring. Dit stelt bedrijven in staat om snel en gericht de meest kansrijke kansen te identificeren.
Crm voor de gezondheidszorg
Bij CRM-software in de zorg ligt de focus iets anders. Het basisidee blijft hetzelfde. CRM-systemen voor de gezondheidszorg kunnen echter eenvoudig worden gekoppeld aan andere systemen die een grote rol spelen in de gezondheidszorg. Zo kunnen gegevens automatisch uit laboratoriuminformatiesystemen worden gehaald. Daarnaast wordt een verwijzing van patiënten van de ene instelling naar de andere ondersteund door de software. Dat komt omdat een aanzienlijk deel van de patiënten wordt doorverwezen door andere zorginstellingen.
Gegevensbescherming in de gezondheidszorg
Kenmerkend voor de zorgsector is dat er bijzonder hoge eisen worden gesteld aan gegevensbescherming. Crm-systemen voor de gezondheidszorg slaan zeer gevoelige patiëntgegevens op en beheren deze. Deze moeten ten koste van alles worden beschermd. Branchespecifieke CRM-systemen voor de gezondheidszorg voldoen standaard al aan deze eisen. Zorginstellingen die op zoek zijn naar een passende softwareoplossing moeten zich daarom in het selectieproces richten op branchespecifieke systemen. Daarnaast moeten zorginstellingen altijd gedetailleerde specificaties opstellen. Hierin staan alle belangrijke eisen voor een geschikt systeem. Het dient als een belangrijke basis in het besluitvormingsproces; maar ook aan de leveranciers- en klantzijde.
Een blik op de CRM-markt
De CRM-softwaremarkt is even groot als divers. Om deze reden vinden veel bedrijven het niet gemakkelijk om een geschikt systeem te kiezen. SmartSales van EASI is een van de bekendste CRM-systemen op de markt. Het bedrijf biedt zijn klanten een verscheidenheid aan verschillende oplossingen voor een breed scala aan toepassingen. Of een Easi-oplossing ook geschikt is voor gebruik in uw eigen bedrijf, moet altijd van geval tot geval worden gecontroleerd door deze te vergelijken met de specificaties. Naast Easi zijn er nog vele andere potentieel geschikte systemen op de markt. Met een zeer specifieke branchefocus, zoals de gezondheidszorg, is het gemakkelijker om de selectie te beperken. Bedrijven en zorginstellingen moeten er echter altijd rekening mee houden dat elke organisatie uiteindelijk ook zijn eigen individuele vereisten heeft, die kunnen verschillen van die van de industrie in het algemeen. Om deze reden is het creëren van de meest gedetailleerde specificaties mogelijk van zo’n groot belang. Dit zorgt ervoor dat alle eerder geformuleerde doelen bereikt kunnen worden door de invoering van een CRM-systeem.